Každý den je jich v obchodech spousta. Stačí se jen porozhlédnout. A trochu u toho přemýšlet.
Rozpočet chudého měsíce je napjatý a tak se určitě hodí, když se podaří nakoupit některou z potřebných položek levněji. Každý, kdo chce vyžít s omezeným rozpočtem určitě prohlíží akční nabídky, ale to nemusí vždycky stačit.
Téměř každý produkt, který se v samoobsluhách nabízí má omezenou trvanlivost - více o ní si můžete přečíst na jiném místě tohoto blogu. A právě tato omezená trvanlivost nám hraje do karet. Zboží po datu spotřeby obchodník prodávat nemůže a musí jej zlikvidovat. Takže nejen že neutrží za takového zboží ani korunu, ale dokonce musí platit i za tu likvidaci.
Zboží po datu minimální trvanlivosti sice prodávat může, ale musí pro něj vyhradit zvláštní regál.
To vše jsou pro obchodníky zbytečné náklady a proto se obchodníci snaží takovéhoto zboží zbavit. A to nejlépe učiní tak, že jej nabídnou levněji. Aby si ho potenciální kupec všimnul, jsou takovéto produkty označeny výraznou samolepkou. Takhle třeba vypadají samolepky s obchodu Tesco a Albert.
Zboží s končící trvanlivostí není prošlé - jde o produkty, které jsou (nebo by měly být) v perfektní kondici. Pouze nelze čekat, že třeba jogurt za plnou cenu vydrží v lednici obvyklých 14 dní i více, ale bude jej třeba spotřebovat jej během mnohem kratší doby.
Přístup obchodníků k nabídce tohoto zboží je různý - zatímco třeba Albert ponechává takto označené zboží na původním místě a nabízí slevu pevných 30 %, Tesco má na zlevněné produkty vyhrazené zvláštní místo v obchodě a jeho slevy jsou dynamické - s blížícím se datumem, konce trvanlivosti zboží se slevy zvyšují. Kombinaci obou přístupů má například Billa nebo Lidl a Kaufland.
Ze zkušenosti vím, že významná část nákupů se dá obstarat právě takto zlevněným zbožím. Jen to má svoje úskalí:
Nikdy nevíte, co bude zlevněné
Nákup i svoje plány na vaření budete nečekaně výhodnou nabídkou muset často přizpůsobit. I proto je potřeba mít poměrně jasnou představu o tom, jaké zásoby jsou doma k dispozici a i trochu představivosti, co je možné z nich vyrobit. Tam, kde se členové domácnosti u vaření střídají, je důležitá komunikace (takže telefonát od regálu není vůbec od věci).
Ne vše je skutečně výhodné
Základní otázku, kterou je třeba si u každé položky zlevněného zboží položit, je zda to opravdu potřebuji a využiji. Pokud ano, kupte. Pokud ne, nechte ležet - to zboží si nejspíš najde jiného zákazníka a nebo zůstane problémem obchodu a ne vaším. Do slevy se často dostává i dražší zboží, která má jinou, levnější alternativu. Snadno se tak může stát, že i po slevě je konkrétní produkt dražší než ten, co byste koupili za běžnou cenu.
Pozor na kvalitu
Ačkoliv je zboží formálně v pořádku, může se stát, že se třeba kvůli poškozenému obalu jeho trvanlivost zásadně snížila. Zde je prostor pro individuální posouzení - zatímco třeba promáčknutá plechovka fazolí bude naprosto OK, propíchnutý obal šunky v pořádku není.
Co když nestihnu vše sníst?
Zde záleží na vás. Především je třeba si říct, proč k tomu došlo. Byla to nějaká nečekaná okolnost (třeba dva členové domácnosti koupili to samé), chyba nebo nemáte přehled? Zamyslete se nad tím, abyste se mohli takovýchto situací pro příště vyvarovat. Potraviny označené datumem "minimální trvanlivost" nebo "best before" budou nejspíš v pořádku i po uvedeném datumu. U potravin označených "Spotřebujte do" je problém větší. Konzumovat je po datumu spotřeby s sebou nese významné riziko. Den až dva prošlý tvaroh sice s nevyjšší pravděpodobností žádné zdravotní komplikace nezpůsobí, ale zda to budete riskovat už je na vás. A pokud už riziko podstoupíte, určitě by se takové potraviny neměly dávat k jídlu dětem nebo starším osobám s podlomeným zdravím.
Je třeba se za nákup takových potravin stydět?
V žádném případě ne. Je to naopak projev odpovědnosti, postoj. Nechcete, aby se potraviny vyhazovaly a ještě ušetříte peníze.
Takže se porozhlédněte po samolepkách a nakupujte. Samozřejmě s rozmyslem!